Ultra Romance, een insider uit Hollywood die door het land reist, kijkt achter de schermen bij de #1 handgemaakte motorshow van het land. Ultra Romeo zal verslag doen van de custom cycling-industrie die verder gaat dan de glanzende verfbeurten, de zorgvuldig gevijlde nokken en de glanzende verfbeurt. Welke opwindende nieuwe onthullingen bracht dit jaar de wereld van avontuurlijk fietsen in petto? Welke was de beste? Dit alles vertellende cyberwebdossier bevat al deze details en meer

NAHBS (North American Handmade Bicycle Show), vertegenwoordigt sinds 2005 marginale bijdragers aan de fietswereld. Er was een tijd dat veel, zo niet de meeste, van de fietsen die in de VS werden getrapt met de hand gemaakt en ambachtelijk waren, maar die dagen sprongen als Hans Rey in Pacific Blue tot aan het einde van de jaren 90 tot een volledig bedrijfsconglomeraat. Er waren meester-framebouwers die professionele fietsen bouwden, maar dat was slechts een verre herinnering.

Toen gebeurde het internet. Het is wat veel moderne framebouwers, de meesten onder de 35 jaar, de opkomst van hun vak toeschrijven. Een bouwer hoefde niet afhankelijk te zijn van het versturen van catalogi of het werven van zaken. Ze konden posten op hun blog, of blijven verschijnen aan de deur van John Prollys totdat ze op zijn blog te zien waren. Wie zich wist aan te passen aan deze snel veranderende markt, die te groot is voor de grote merken om bij te blijven, vond een nieuwe wereld. De nuevo gouden eeuw van met de hand gebouwde fietsen was aangebroken en tegen 2005 was er genoeg momentum voor de beweging om een eigen vakbeurs te hebben, NAHBS.

Dertien jaar later is het idee hetzelfde, maar de fietsen en hun beoogde doeleinden zijn veranderd. Men kan stellen dat een andere gouden eeuw, een grenzeloze renaissance als je wilt, zich heeft verergerd bovenop het met de hand gebouwde model. De fiets als holistische ideologie is nog nooit zo populair geweest. De kleine merken die de groten van ideeën voorzien, lopen voorop in deze spirituele heropleving. Plezier! lolz. Ik werk persoonlijk voor beide, en zolang wat er ook gebeurt nog steeds de verhevene dient, o HEER FIETS, dan kan ik ’s nachts nog slapen met plakjes komkommer op mijn ogen. Ik suggereer dat kleinschalige productie, milieuactivisme, fietsen en alles wat daarmee verband houdt, zijn uitgegroeid tot een nieuwe provocerende cultuur die volledig los staat van racen. Best wel gaaf!

Met de hand gebouwde fietsen zijn de kampioenen van het inkomen van tech startups en jonge stedelingen die hun studieleningen hebben opgebruikt. Wat je achtergrond ook is, de keuze voor een handgebouwde fiets komt neer op levensprioriteiten. Je kunt een fiets kopen die al in productie is bij je lokale QBP/Spec-winkel. Buuuuuttttt, je hebt een verfijnde smaak, je verdedigt jezelf, een kunstenaar, een ontwerper. Dat, en je bent bereid om een hoge aanbetaling te doen om op een wachtlijst te worden geplaatst om een fiets te ontvangen die je misschien niet eens wilt in 1-7 jaar wanneer hij eindelijk klaar is. Dat is nou kunst! Het is wel echt. Het is.

Ondanks alle sociaal-politieke angst die gepaard gaat met het prioriteren van dure artikelen en het kopen ervan zonder duidelijke reden, is NAHBS een baken van innovatie in de fietsindustrie. Als haar/geschiedenis een indicatie is, zijn het over het algemeen de kleine garage-knutselaars die echte innovatie mogelijk maken. Wat elk jaar bij NAHBS te zien is, kan worden beschouwd als een voorproefje van wat de grote merken over 2-3 jaar zullen uitbrengen. Dit is de reden waarom de fietser aandacht moet schenken aan de duizenden en duizenden foto’s die elk NAHBS-seizoen op onze sociale media-feeds verschijnen. Ze zijn ronduit PORNOGRAFISCH.

Dus, wat was de grote afhaalmaaltijd van dit jaar? Welnu, voor mij was het dat een 650b-randonneurfiets de beste racefiets won. Toegegeven, het was een reeds versierde fiets, gebouwd door de meester der meesters, JP Weigle, maar het vertegenwoordigt niettemin de langzame dood van de traditionele racefiets die de wereldwijde industrie domineert sinds de komst van Lance-tijdperk 666.

De OG is de 650b rando fiets. gravel-avonturenfiets, is wat me aanvankelijk wegtrok van de pijn en mentale angst van wegracen, inclusief de onpraktische fietsen die deze applicatie inspireert. Toen ik probeerde te geloven in de grotere kracht van trappen, werd ik weggeblazen door het idee dat een fiets stijlvol en comfortabel kon zijn, de hele dag kon dragen en toch snel kon zijn. Ik begon mijn oude fietsen met dikke banden in te laden en begon dagenlang te rijden, lerend van de Rivendell Bicycle Work-literatuur en Weigles flickr. Dit was avontuurlijk fietsen, omwille van de labels.

Dit jaar bij NAHBS werden mijn bovenstaande gevoelens weerspiegeld in het heersende aanbod. Het was misschien een fenomeen aan de oostkust, maar het was verbazingwekkend om te zien hoeveel fietsen in de afgelopen gouden eeuw(en) geïnspireerd waren op Frans design. Deze gouden eeuw inspireerde innovaties zoals de derailleur- en cantileverremmen, evenals aluminium velgen en dynamolampen. Innovaties geboren uit echt rijden en picknicken, niet racen. Deze details worden vaak alleen gewaardeerd als ze persoonlijk worden gezien. Reden genoeg om naar de show te gaan en het aanbod van Johnny Coast stelde niet teleur.

Afgezien van de flitsende spatborden van de rando-fiets, waren het grootste deel van het aanbod in wezen lage BBcross-fietsen met aantrekkelijke verfbeurten. Het voelde een beetje alsof bouwers verlegen waren om de veiligheid van het All City Macho Man en Cosmic Stallion-model te omzeilen; een succesvol model, ondanks gebrek aan creativiteit. De carbonvorken van derden die carbonvorken waren, waren wat bijna al deze fietsen gemeen hadden. Afgezien van mijn persoonlijke kritiek, is dit een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van de spichtige 700 x 23-28 modellen die de show in het verleden hebben gedomineerd. Voor de eerste keer ooit heeft een mountainbike zelfs de hoogste eer behaald. Het hele podium was gewijd aan mountainbikes. Het was een geweldige tijd om te leven.

Over tijden gesproken om te leven, ik voorzie dit als een van de laatste NAHBS, of industrie-dingen in het algemeen, die volledig door blanke mannen wordt gedomineerd. Ik word er constant door sociale media aan herinnerd dat er ongelooflijke vrouwen en transvrouwelijke bouwers zijn. Hun waardevolle aanbod is afgestemd op een nieuwe groep met de hand gebouwde klanten. Dit is mijn wensdenken, en iedereen die de pasteuze, met testosropatch verrijkte zeeën van een fietsbeurs heeft gezwommen, zou ook zo grillig zijn.

Laat me besluiten met te zeggen dat als mijn maandelijkse Dionne Warwick-abonnementsvisies over de toekomst van de industrie waar blijken te zijn, we de komende jaren een aanzienlijke verschuiving in de merken en producten kunnen verwachten. Als productingenieur voor ontspannings- en avontuurlijke producten kon ik niet meer bevooroordeeld of opgewonden zijn.

Geniet van mijn slechte berichtgeving over NAHBS 2022. Disclaimer: omdat ik bezig was met het demonstreren van schellak op mijn stand, had ik maar een paar kansen om de rest van het evenement door te nemen. Zowel de namen van de bouwer als de studiofoto’s van de fietsen vind je overal op internet. Je bent hier voor het artikel, niet voor de foto’s 😉

Porter Cycles uit NYC trok meteen mijn aandacht met zijn verbluffende reklijnen. Olivetti was nieuw, voor zover ik het begreep. Ik was geïntrigeerd door de verf en andere details. Links: De andere kant van de FAT-stand was ook leuk, maar ik weet zeker dat er veel foto’s van zijn die je wilt rondkijken; Rechts: overhemden. Top: Dit is nog steeds de beste manier om op een van deze ringen te rijden; Links: Iedereen houdt van ano, en iedereen houdt van White Ind; Rechts; Zien? Je houdt van anno. Dit is een Nicolai Geometron bij de aandrijfcabine van Pinion. Ik heb de Nutmegger-geo op deze geo gebaseerd. Deze man lijkt de wielbasis van 127 cm te meten. Dat weekend was geweldig. Vergeef me dat ik de naam van deze Stinner-medewerker ben vergeten, maar hij had een gloednieuwe b-packer en hij was best opgewonden om eropuit te gaan. Niet Hartford, maar Californië, neem ik aan. Horse Cycles uit Brooklyn, Thomas is een A+. Ik hield van de verfklussen. Deze kreeg een prijs. De coole, zachte vork van Corbins Black Sheep. Northern Cycles: een geweldige manier om reserve-t-shirts mee te nemen naar het achterland! Links: Groovy Cycles, groovy verfbeurt, vz. Rechts: Deze is mijn favoriet. Deze Stinner was een publiekstrekker. Links: Ik ga niet proberen de maker te spellen, maar ik heb hem wel gesproken en hij was erg vriendelijk. Coole fiets. Beste gravel gewonnen. Het heeft tenminste een vork die hij heeft gemaakt. Framebouwers zouden vorken moeten maken. Iemand zou geen vorken moeten maken. Oké, ik zei het! Rechts: Ik weet niet zeker of ze verwijzen naar het scheidingspad, maar waarschijnlijk niet met deze nietige rubbers. Ik vond het scherm wel leuk. Links: Vlad Cycles: Een daarvan heette de Spietser en ik hou van Dracula-verhalen; Rechts: Koel genoeg. Jamess Black Sheep WOW: 91 cm Hij is charmant en creatief. Pak dem bars. 3D-geprinte geest geblazen. Zo cool om te zien hoe echte technologie zich bezighoudt met het maken van stalen frames. Links: Dit is niet mijn favoriete look, maar het was mogelijk om te fietsen! Rechts: Cushy Moots. Dit is de reden dat ze nooit uit de mode zijn geraakt. Welnu, ze zijn terug. Hoewel inktvisfietsen er online cool uitzien, moet je ze persoonlijk zien om je ogen echt te laten schrikken. DeSalvo droomfiets. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was. De koning der koningen. Gegroet Peter Weigle Links: Het vergulde tijdperk; Rechts: Chapman details. Onwerkelijk. Deze fiets was onwerkelijk. Ik weet niet waarom er maar één foto is. Kijk voor meer voor extra krediet. Van linksboven naar rechts: de derde versie van mijn vrij brede drop bars. Wauw! Wat een prachtige kist van Fabios! Swift Industries op maat gewaxte canvas Fabios-kist; ik ben het. Dit ben ik; heb je een handtekening van hoge kwaliteit gekregen? Hier is het resultaat van mijn samenwerking met Adam Sklar. Het is een moderne slappe HT steile ST lange wielbasis Connecticut thema backwoods moeras scorcher. Op de een of andere manier vergaten ze ons op het podium te hebben om onze beste in de show-prijs te ontvangen. Mijn zus Sklar is minder artistiek en autistisch dan ik.