Virale Skeptic Review + Pinion P1.12

De Viral Skeptic heeft een tandwielkast, een riemaandrijving en 27.5+ banden. Het heeft ook een titanium frame met ongebruikelijke kleuren. Na een paar maanden vuil te zijn geworden, is het geheel een zeer toekomstbestendig tuig. Lees onze uitgebreide review en een gedetailleerd overzicht van de Pinion P1.12.

Viral Bikes – voorheen Domahidy Designs – is een in Denver, Colorado gevestigd bedrijf dat een paar jaar geleden is opgericht door de oprichter, ingenieur en naamgenoot van Niner, Steve Domahidy. Steve heeft een paar kleine batches carbon- en titaniumfietsen uitgebracht sinds hij zijn eigen bedrijf begon. In 2016 heeft Steve het bedrijf opnieuw gelanceerd met een veel aantrekkelijker merknaam en een nog aantrekkelijker vlaggenschip.

Virale Scepticus: The Ride

Steve was in staat om voorbij alle twijfels te kijken en besloot door te gaan met de Pinion. Nadat ik deze fiets bij Interbike had gezien, besloot ik het eens te proberen. Ik nam de fiets vier dagen lang mee op de 350 mijl lange Palmetto Trail tijdens het testvenster. Er werd ook behoorlijk wat gelost op paden rond Pisgah, Dupont, die mijn favoriete testterrein waren. Deze paden bieden een mix van technisch en steil terrein. Terwijl ik op de Palmetto Trail was, had ik een beetje een haat-liefdeverhouding met de Viral Skeptic. De gang was een beetje ruw. Hoewel er veel bewegende delen waren die verantwoordelijk waren voor mijn angst, is de DVO Diamond 110 / Boost-vork wat ik het meeste geloof. Dit ding heeft een veerweg van 140-170 millimeter, en op de helemaal niet bergachtige Palmetto Trail, was het alsof je een Houwitser naar een kalkoenshoot bracht. De DVO weegt ongeveer 2, 100 gram ongeveer een pond over de vork die ik er graag op had gezien tijdens het bikepacken. De DVO sluit niet uit. Dat gezegd hebbende, toen het naar beneden wees, was het behoorlijk dromerig. Het was in staat om hobbels en bochten net zo goed of beter op te eten dan elke andere vork die ik heb gereden. Maar op vloeiende paden vol neergestorte boomstammen om te springen, met het extra gewicht van een stuurpakket, viel de DVO plat. Ik zal eraan toevoegen dat als ik het geduld en de kennis had gehad om dit gecompliceerde beest perfect af te stemmen, het misschien beter was gegaan.

Pluspunten

  • Licht titanium frame helpt de extra anderhalve pond van het rondsel te compenseren.
  • Solide geometrie biedt een geweldige balans voor zowel trailrijden als lange dagen in het zadel.
  • De robuuste en duurzame Pinion -versnellingsbak zorgt voor een geweldige, probleemloze aandrijflijn voor lange ritten.
  • Pinion HTML12 zorgt voor snel en efficiënt schakelen.
  • De Skeptic heeft ook een mooie fiets , met strakke lijnen en een sprankelende afwerking.

nadelen

  • Langzaam op de flats . Dit kan echter te wijten zijn aan de extra vork die in deze build is gespecificeerd.
  • Door de Pinion is hij niet zo licht als sommige titanium hardtails.
  • Ik wou dat Viral de keuze gaf voor een stijve vork.
  • Geen bazen op de onderbuis.

Inpakken

Allereerst denk ik dat de geometrie van de Skeptic perfect is voor wat ik beschouw als de ideale fiets – een solide trailfiets die zeer geschikt is voor bikepacking. Dat betekent in feite een mix van stabiliteit en wendbaarheid. De gespecificeerde onderdelen waren leuk, maar niet essentieel in het algemene geheel van dingen. Dit komt doordat de fiets een frame/aandrijflijn combinatie is. Het rijgedrag van de demofiets werd verbeterd door het gebruik van lichtgewicht carbon velgen, sturen en I9 naven. Het extra gewicht van de Pinion werd gecompenseerd door de carbon bits. Hoewel ik wat problemen had met de DVO-diamantvork, was het gemakkelijk te overwinnen, vooral toen ik afdalingen uit elkaar haalde met vlijmscherpe precisie die ongeëvenaard was door een hardtail die ik heb gereden. De fiets voelde voor mij traag aan. Ik geloof dat het te wijten was aan zijn gewicht en de mogelijkheid dat het iets meer reisde dan nodig was.

Nadat ik de scepticus had teruggestuurd, begon ik te plannen hoe de virale scepticus kon worden gebruikt op een andere grote reis naar Centraal-Azië. Het is de ideale verkenningsinstallatie voor elke locatie dankzij het titanium frame en de aandrijflijn. Als je op zoek bent naar een trailfiets die het potentieel heeft voor een reis van een maand over technische voetpaden in Nepal, of als je grote ritten gaat maken met veel singletracks, dan is de Viral Skeptic misschien wel de perfecte fiets.

Wat de Pinion betreft, zie ik een mooie toekomst voor hun versnellingsbak. Het is een indrukwekkend staaltje techniek. Wie houdt er niet van het idee van een onderhoudsarme, zorgeloze aandrijflijn. En Pinion staat zeker in de frontlinie. Bovendien biedt Pinion 5 jaar garantie op de P1.12 en is naar verluidt gebouwd om meer dan honderdduizenden kilometers mee te gaan. We hadden de P1.12 maar een paar maanden. Ik zou de nieuwe C1.12 graag over een langere periode willen proberen en zien hoe het is om kabels te vervangen, smering toe te voegen en uit te zoeken hoe het zich houdt gedurende een lange proefperiode. We hopen dit in de toekomst te doen en veel openstaande vragen te beantwoorden

Last but not least, hoewel de meeste mensen K als een frame / aandrijflijn vrij duur zouden vinden, biedt Viral een onbeperkte levenslange garantie op zijn Skeptic-frame. De Pinion is gebouwd om meer dan 100.000 mijl mee te gaan, dus het kan je laatste fiets zijn.

Rijdersprofiel

Logan is vaak te vinden op zijn favoriete paden in Pisgah (NC) of op singletrack-zware bikepacking-tochten door het oosten van de VS en Canada. Virginia, Logan’s vrouw, heeft onlangs een reis naar Cuba voltooid. De Viral Skeptic is voor deze review uitgeleend aan Logan.

  • Hoogte: 15 cm0 (183 CM)
  • Gewicht 77 kg (77,1 KG).
  • Binnenbeenlengte: 84 cm (83.8 CM)
  • Huidige locatie: Pisgah, NC
  • Favoriete bier: Alles van Burial
  • Favoriete route: Gila River Ramble