Verpletter Je Afdalingen Met De Specialized S-Works Enduro 29

De Enduro kan afdalingen serieus scheuren – en hij rockt ook op weg naar de top

Gespecialiseerd

Toen de Specializeds zes-inch reis Enduro 29 voor het eerst werd gelanceerd in 2012, veranderde onze verwachtingen over hoe een fiets met grote wielen met lange reizen zou kunnen rijden. Voor deze grote motorfiets voelde de Enduro 29 toch klein en speels aan. Natuurlijk kan het chunder ploegen als weinig verschillende fietsen, maar het kan ook door langzame en krappe singletracks worden gegooid, en het klom goed. Dit jaar vindt de eerste grote update van het wendbare monsterwezen plaats.

Wie Zijn voor
zeker dat de Enduro 29 is voor fietsers die graag skiën zo snel als je kunt gaan op de ruigste, meest technische paden. Maar de verrassende wendbaarheid van de Enduro 74 cm, respectabele klimmanieren en lagere gewichten maken het een geschikte fiets voor iedereen die het comfort en de controle wil die worden geboden door de enorme wielen en het grote reizen.

Wat we leuk vonden
Met grote wielen, grote veerweg, geometrie, mogelijk de meest erkende achterwielophanging die op de huidige markt beschikbaar is, een eersteklas constructie en gespecialiseerde tests en technische paardenkracht, zou het heel goed moeten gaan, zeer zijwaarts voor deze fiets om niet te slagen voor het beoogde doel. Tijdens het testen ging er niets zijwaarts – behalve dat we bij elke gelegenheid slippen en ronddwalen op deze grote en levendige fiets.

Ontketen je ongebruikte watt met Get Quickly! Een complete gids voor meer snelheid, waar u ook rijdt.

Dus ja, de S-Works Enduro 29 is een paddoder die geen toplimiet lijkt te hebben. Dat is niet radicaal anders dan de consensus over de Enduro 29 uit 2013. En dat komt omdat de versie van 2017 geen radicale make-over is, maar een klein aantal verfijningen die erop gericht zijn een geweldige fiets nog groter te maken.

Richt het naar beneden en er wordt veel voor u gebruikt: grote wielen, ontspannen balhoofdhoek, lage trapas, zeer goede banden, zeer goede vering. Je zit iets naar achteren in het midden van deze fiets, je hoeft ook niet te werken om de goede plek te vinden: blijf los, hang en duw erop. Het is laag en vertrouwenwekkend, het is aangesloten en het is stabiel, maar je hebt constant het gevoel dat je de leiding hebt. Je weet dat het een grote fiets is, en het werkt als een grote fiets, maar je hebt niet het gevoel dat je met een grote fiets rondrijdt.

Hoewel de voorkant een beetje voor je uit voelt bij het uitlijnen van een hoek, zodra je erin slaagt, schiet de korte achterkant snel rond. En die korte achterkant maakt het gemakkelijk om de voorkant omhoog te krijgen als dat nodig is.

Maar wat het meest indrukwekkend is aan deze fiets is niet hoe hij bergafwaarts gaat (zeer snel), hoe hij door chunder werkt (zeer drijvend), of de manier waarop hij bochten maakt (zoals een snowboard), maar hij is vriendelijk voor alledaags koersrijden en zelfs klimmen .

De ophanging voelt verbazingwekkend helder aan. De fiets accelereert vanuit hoeken en slijpt beklimmingen uit met een vaardigheid die de uitstekende gevoeligheid van de achterkant verloochent. En bij deze lange slijpverhogingen is de voorkant opmerkelijk goed bestand tegen de gevreesde flop en drifting die veel fietsen met een langere reis infecteert. Je zult nog steeds harder moeten werken (ten opzichte van sommige fietsen met een kortere reis) om de voorkant recht te houden op defecte velden, maar dit zal je niet verpletteren zoals sommige andere beesten met grote reizen. Grote ritten in het hoogland – degene waarin je de beklimmingen op trapt – behoren zeker tot de kerncompetenties van deze fiets.

De handling van de Enduro 74 cm is zeker meer wakker bij gemiddelde tot hoge snelheden, en, zoals de meeste inactieve fietsen met een lange reis, kan het een beetje wankel en onstabiel aanvoelen bij het manoeuvreren over vlakker terrein bij lagere snelheden. Maar nogmaals, dit model is veel beter dan veel, en een van de eenvoudigste grote fietsen voor minder bekwame fietsers.

De kosten zijn idioot, maar als je dit soort geld hebt (of bereid bent enorme offers te brengen om ermee te ontwikkelen), krijg je een aantal uitstekende onderdelen: het zou moeilijk zijn om betere te selecteren, hoewel je zeker onderdelen kunt selecteren die je leuk vindt meer. De enige uitzondering zou de dropper zijn: Specialized blijft de Command Post IRcc verbeteren, maar de geïndexeerde drop is onhandig en storend om te gebruiken in vergelijking met de beste oneindige dropper-berichten.

Kijk uit voor
de Ohlins-ophanging werkt over het algemeen goed, maar de installatie kan enigszins ondoorzichtig zijn. Een paar van de clickers maken zulke kleine wijzigingen dat het moeilijk is om een verschil waar te nemen. Omgekeerd lijkt de vork erg gevoelig te zijn voor kleine veranderingen in luchtdruk, waardoor het opzetten van de hoofdveer en de oprijruimte pakkend is. Wed ziet ook graag verbeterde naleving van kleine hobbels in de vork: het werkt heel goed bij het hameren door hobbels, maar mist de gevoeligheid van een RockShox Pike of Fox 36 bij trailsnelheden.

De Takeaway
De S-Works Enduro 29 is een standaardfiets: hij is bijna ideaal voor de beoogde functie (enduro-racen), en het is een zeer goede fiets voor rijders die liever meer reizen voor alledaagse trailritten.