2020 Bombtrack Audax, Audax AL. Eerste Indruk

Voortzetting van onze berichtgeving van Bombtracks Groundwork-lanceringsevenement: als je op zoek bent naar een fiets die is voorbereid op bikepacking en grindrijden, zou je kunnen denken dat de Bombtracks Audax-reeks de relevante vakjes niet aanvinkt. Deze fietsen kunnen zoveel meer dan de naam doet vermoeden.

Vorige week deelde ik mijn gedachten over de Bombtracks Hook-lijn, een drop-stuur en fietsvriendelijke fietsen.

Maar het is zeker de moeite waard om ook het 2022 Audax-assortiment van het bedrijf te bekijken. Ondanks de naam die teruggrijpt op lange gedurfde ritten op de weg, zoals de Paris Brest Paris, zijn deze fietsen ook geschikt voor mensen met een off-road overtuiging, mede dankzij de royale 2,0 / 2,1 inch bandenspeling in een wielmaat van 650B. Hoewel de geometrie en de profielen van de buizen van elke fiets uniek zijn, kunnen er meer overeenkomsten zijn met hoe ze rijden.

Het assortiment omvat twee fietsen: een van staal (Colombus Chromor) en een van aluminium. Ze delen dezelfde carbonvork als de Hook-lijn, zij het zonder de interne dynamo-routing. Evenzo hebben ze bikepacking-aanrakingen zoals direct gemonteerde bovenbuiszakogen en voorzieningen voor waterflessen of lichte lading op de vork. Elke bout heeft een classificatie van 1,5 kg, wat ongeveer 4,5 kg per zijde is. Als je een carbon vork hebt, zorg er dan voor dat deze goed vast zit. Deze afbeeldingen tonen niet-productievorken, dus maak je geen zorgen over de plaatsing van de oogjes. Merk op dat beide fietsen meer wegvriendelijke banden hebben dan de hier getoonde, WTB Horizons, Byways of een combinatie van beide.

De 2022 Bombtrack Audax-reeks is eind oktober beschikbaar. De volledige geometrieën zullen dan in september worden gepubliceerd.

2020 Bombtrack Audax

  • Hoogtepunten
  • Frame/vork: staal/koolstof, maten XS-XL
  • Hoeken L: 72 balhoofdbuis en 74 zitbuis
  • Stapel/bereik: 398 mm/587 mm
  • BB Drop/Chainstay: 65 mm (68 mm in XS, S, M)/420 mm
  • Trapas: T47 schroefdraad
  • Naafspecificaties : TA, 12x100mm, 12x142mm
  • Zadelpen: 27,2 mm
  • Maximale bandenmaat: 650B x 5 cm x 700x35mm

Hoewel ik maar een korte tijd op deze fiets heb gereden, heeft hij 40 km gemengd terrein gereden. Er waren veel steile, losse en verharde beklimmingen, evenals enkele wortelachtige, ongemakkelijke afdalingen die gevaarlijk konden zijn om op de pedalen te grijpen. Ik verwachtte elke keer dat we het bos in doken, het moeilijk te hebben, gezien de andere rijders in onze groep en de fietsen waarop ze zaten, maar ik was zeer aangenaam verrast door hoe goed de Audax de ruige dingen aankon.

Toegegeven, er zijn genoeg verschillen tussen de Audax en Hook EXT. Beide zijn gemaakt van Colombus Chromor en beide hebben carbon vorken. De Audax voelt echter een stuk wendbaarder aan in handling en klimmen, ook al is hij relatief licht in het zadel. De zit- en hoofdhoeken zijn verstelbaar. De geografische hoogtepunten kunnen voor jezelf worden vergeleken en gecontrasteerd.

Er zijn drievoudige flesbevestigingen aan de bovenkant van de onderbuis en een paar oogjes voor een waterfles eronder. Zie onze Bombtrack Hook-post voor meer informatie. Het geclaimde gewicht is 10,8 kg (108 kg) en dit jaar is er ook een groter aantal maten, van XS-XL. De full carbon vork heeft voorzieningen voor bidonhouders of laadkooien, evenals spatborden.

Merk op dat onze test Audaxes werden geschoeid met WTB Ventures om te voldoen aan de omstandigheden die we hebben ervaren in Bergisches Land in plaats van de 47c Horizon/Byway-combinatie die standaard wordt geleverd. Gezien hoe mooi de Ventures met Ventures op asfalt reden, kan ik me alleen maar voorstellen hoe plezierig de Audax zou zijn met deze sneller rollende banden op een Audax-achtig evenement over lange afstand, of nog steeds een soepelere band.

Hoewel de EXT en de Audax twee totaal verschillende fietsen zijn, is er veel overlap. De bouwset die je kiest, bepaalt welke fiets het beste bij je past als je van all-road rijden houdt en ook graag op boswegen of zachte paden rijdt. Rijd je liever een compacte dubbel met grotere versnellingen en semi-slicks? Ben je in staat om offroad genoeg te rijden dat knobbels praktischer zijn dan een 1x, direct gemonteerde grindaandrijving en de mogelijkheid van een dropper?

Persoonlijk zie ik mezelf niet ooit investeren in een volwaardige racefiets, gezien hoe graag ik rijd op onverharde dubbelsporige onverharde wegen en boswegen met weinig verkeer. De Audax maakt echter een zeer aantrekkelijk pakket, met ruimte voor zowel soepele banden of knobbels met een groot volume, en een stijlvol stalen frame en een volledig carbon vork met moderne TA-normen. Het brede versnellingsbereik van de Audax en kleinere sprongen ertussen dan een 1x aandrijflijn maakt het een allroad-fiets die veel meer kan.

De complete 2022 Bombtrack Audax is beschikbaar voor 2400// en de framesetprijs is 1000//

2020 Bombtrack Audax AL

  • Hoogtepunten
  • Frame/vork: Aluminium/Carbon, Maten XS-XL
  • Hoeken L: 72 balhoofdbuis en 74 zitbuis
  • Stapel/bereik: 587 mm/401 mm
  • BB Drop/Chainstay: 65 mm (68 mm in XS, S, M)/420 mm
  • Trapas – T47 schroefdraad
  • Naafspecificaties : TA, 12x100mm, 12x142mm
  • Zadelpen: 27,2 mm
  • Maximale bandenmaat: 650B x 5 cm x 700 x 35 mm

Ik kon niet op de 6061T6 double-butted Audax AL rijden omdat deze niet beschikbaar was in mijn maat. Maar het is zeker een interessante fiets. In tegenstelling tot zijn stalen broer, omarmt hij de eenvoud van een 1x aandrijflijn, ten koste van sprongen tussen versnellingen en een lagere bovenkant. Wat meer is, het is ongegeneerd open-minded in de keuze van aandrijflijnmerken, met behulp van Microshifts Dual Control XLE-hendels, derailleur en een 11-speed Microshift 11-42T cassette, samen met TRP Spyres en Bombtracks eigen direct mount cranks (met een 40T kettingblad ). Merk op dat de versnellingspookkabel extern is; volgens Microshift zorgt dit voor lichter schakelen, is het gemakkelijker te repareren in het veld en biedt het een routing die minder kans heeft om fietstassen te vervuilen.

Het is ook vermeldenswaard dat de framebekabeling van de Audax AL intern is en dat er een verlaagde liggende achtervork is. Vermoedelijk komt dit door de manier waarop band, liggende achtervork en kettingbladen strijden om ruimte op een aluminium frame, vooral als je van plan bent om dubbel te rijden, heeft het frame een lipje voor een voorste mech. De stalen versie is dunner gegoten, wat dit probleem omzeilt.

Ik weet niet zeker of de sprongen in versnellingen geschikt zijn voor meer toegewijde Audax-rijders die vaak in groepen fietsen met vaste snelheden, waarbij de rijcadans belangrijker is, maar het is ongetwijfeld een zeer veelzijdige fiets. Een SRAM 2x spider kan worden gebruikt met Bombtracks crank-interface als je de voorkeur geeft aan subcompacte versnellingen.

Zoals ik al zei, ik kon er zelf niet op rijden, maar als je de voorkeur geeft aan een aluminium frame, misschien vanwege het gewicht en de kostenbesparing, kan de AL iets voor jou zijn. Hij is klaar voor bergtochten, net als de Audax. De AL heeft drievoudige oogjes aan de bovenkant van je onderbuis en kooiogen op je vork.

De Bombtrack Audax AL Complete zal te koop zijn vanaf 1880//. Het is ook nieuw en kan worden gekocht als frameset voor 800 //).